Η Ευνοούμενη: Η υπερπαραγωγή του Λάνθιμου από σήμερα στις αίθουσες! – Haris Petruzzo

Spread the love

Φίλοι και φίλες τις στιγμές που γράφονται αυτές οι γραμμές απέχουμε λιγότερο από ένα μήνα πριν από την μεγάλη απονομή των βραβείων Όσκαρ (ξημερώματα 25ης Φεβρουαρίου) και ως γνωστόν ”Η Ευνοούμενη” είναι υποψήφια για δέκα (10) Όσκαρ, ανάμεσα τους και αυτά της Καλύτερης ταινίας αλλά και Σκηνοθεσίας για τον Γιώργο Λάνθιμο!

Αυτό από μόνο του την κατατάσσει στην κορυφή της λίστας με τις πιο πετυχημένες παραγωγές στην ιστορία του Ελληνικού σινεμά (βάσει των συντελεστών της) αν και είναι διεθνής συμπαραγωγή των ΗΠΑ, Μ.Βρετανίας και Ιρλανδίας.  Ό,τι κι αν λέει ή δεν λέει αυτό σε κάποιους. Ο άνθρωπος λοιπόν που ξεκίνησε πριν 20 χρόνια την πορεία του σκηνοθετώντας στυλιστικά πανέμορφα ποπ βίντεο κλιπ για την Δέσποινα Βανδή, τον Σάκη Ρουβά αλλά και πολλές τηλεοπτικές διαφημίσεις, (δείτε το βίντεο στο τέλος του κειμένου) κατανόησε πολύ γρήγορα την μίζερη ελληνική πραγματικότητα και αποφάσισε να βρει τον δρόμο του έξω απ’ τα στενά σύνορα της σχεδόν ανύπαρκτης (με ελάχιστες εξαιρέσεις) ελληνικής Σινε βιομηχανίας (ποιάς;;).  Με γοργά αλλά σταθερά βήματα λοιπόν, από το 2000 μέχρι το 2009 ‘φτιάχνει’ όνομα και με τον μη συμβατικό… ”Κυνόδοντα” ταράζει τα νερά στις Κάννες κερδίζοντας το βραβείο ”Ένα κάποιο βλέμμα”. Λίγους μήνες μετά κερδίζει υποψηφιότητα για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και βάζει το όνομα του δίπλα σε θρύλους της μικρής μας χώρας. Μετά έρχονται ”Οι Άλπεις” και ο ”Αστακός”, τα οποία μαζεύουν βραβεία σε Βενετία και Κάννες προκαλώντας αίσθηση, ενώ πρόπερσι ”Ο θάνατος του ιερού ελαφιού” σοκάρει αλλά εντυπωσιάζει τους σινεφίλ ανά τον κόσμο, ως μια alternative εκδοχή της Ιφιγένειας. Κάπως έτσι λοιπόν φτάνουμε στο ”The Favourite”, το οποίο σαρώνει βραβεία και ενθουσιάζει όπου και αν προβάλεται!

Τι ακριβώς όμως είναι ”Η Ευνοούμενη’‘; Στόρι: Βρισκόμαστε στις αρχές του 18ου αιώνα. Η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους αλλά αυτό δεν δείχνει να επηρεάζει τους βασιλικούς και πολιτικούς κύκλους που διοργανώνουν αγώνες πάπιας και ζουν μέσα στην χλιδή, ενώ ο λαός φορολογείται βάναυσα για την συνέχιση των εκστρατειών. Η φιλάσθενη Βασίλισσα Άννα (Ολίβια Κόλμαν) βρίσκεται στον θρόνο και η στενή της φίλη (κλείνω το μάτι πονηρά), Λαίδη Σάρα (Ρέιτσελ Βάις), κυβερνά τη χώρα στη θέση της, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για την υγεία και το απρόβλεπτο ταπεραμέντο της. Όταν μια νέα υπηρέτρια και μακρινή συγγενής της Λαίδης Σάρα, η Άμπιγκεϊλ (Έμα Στόουν) καταφτάνει, η γοητεία της την κάνει αμέσως αγαπητή στη Σάρα η οποία την παίρνει υπό την προστασία της. Έτσι σιγά σιγά η Άμπιγκεϊλ βρίσκει μια ευκαιρία να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες. Καθώς όμως οι τακτικές του πολέμου καταναλώνουν όλο τον χρόνο της Σάρα, η Άμπιγκεϊλ παίρνει τη θέση της ως η συντροφιά της Βασίλισσας. Η φιλία τους της δίνει την ευκαιρία να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της και δεν θα αφήσει καμία γυναίκα, καμία πολιτική και κανένα… κουνέλι, να σταθούν εμπόδιο στον δρόμο της. Γνώμη: Αρχικά να πω σε όσους πιθανόν να ακούνε Λάνθιμος και τρομοκρατούνται λόγω του Κυνόδοντα, (ξεπεράστε τα κολλήματα σας επιτέλους) ότι η ταινία είναι η πιο προσιτή προς το κοινό ταινία του σκηνοθέτη. Θα τα την καταλάβει και πιθανώς θα την γουστάρει δηλαδή και η θεία σου η Νίτσα απ’ το χωριό. Πάμε τώρα στα υπόλοιπα!

Ο Λάνθιμος ασχολείται με το δίπτυχο Σεξ και Εξουσία, υφαίνοντας μέσω των πρωταγωνιστριών του έναν ιστό ραδιουργίας και δολοπλοκίας με μεγαλειώδη τρόπο. Ο Έλληνας σκηνοθέτης μας δίνει την ‘μεγαλύτερη’ (όπως γράφω και στον τίτλο του κειμένου, εδώ έχουμε να κάνουμε με μια υπερπαραγωγή χολυγουντιανών διαστάσεων) και μάλλον την πληρέστερη του ταινία από όλες τις απόψεις, αν και ανήκω σε αυτούς που λάτρεψαν τον ”Αστακό”. Η εποχή αναπαρίσταται με εντυπωσιακό τρόπο μέσα από αψεγάδιαστα σκηνικά και κοστούμια (φαβορί στην κατηγορία των Όσκαρ). Η φωτογραφία και το μοντάζ (Γιώργος Μαυροψαρίδης) είναι πραγματικά οσκαρικού επιπέδου, η σκηνοθεσία του δείχνει ότι δεν έχει όρια στο τι μπορεί να καταφέρει (εντυπωσιακά τα πλάνα με τον ευρυγώνιο φακό αν και μάλλον αχρείαστα) και τέλος το λαμπερό και ήδη βραβευμένο του καστ μας μεταφέρει τις σκέψεις, τις ιδέες, το χιούμορ αλλά και την οπτική του σκηνοθέτη με τρόπο αριστουργηματικό από τις πρώτες, μέχρι τις τελευταίες σεκάνς της ταινίας, όπου οι πρωταγωνίστριες έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με τα αποτελέσματα των επιλογών τους αλλά ίσως και με τις τύψεις τους. Πάμε στο φουά γκρα τώρα. Τι να πρωτοπώ για τις τρείς πρωταγωνιστικές ερμηνείες! Η Ρέιτσελ (καρδούλα και πετάρισμα βλεφάρων) Βάις πέρα από πανέμορφη και εντυπωσιακή είναι καθηλωτική ως… ας πούμε η ”κακιά” της υπόθεσης παίζοντας κυρίως με βλέμματα και λιγότερο με λόγια. Η ‘Εμα Στόουν είναι απολαυστική και αποδεικνύει περίτρανα ότι η ερμηνεία της στο ”La La Land” μόνο τυχαία δεν ήταν, ενώ το κάνει όλο αυτό να φαίνεται απλό. Δεν είναι! Ερμηνεύει βέβαια τον πιο αβανταδόρικο ρόλο από τους τρείς, ενώ παράλληλα βγάζει από πάνω της και την ταμπέλα του ‘καλού κοριτσιού’ που έχει σχεδόν σε όλους της τους ρόλους. Τέλος η Ολίβια Κόλμαν μάλλον μας δίνει την ερμηνεία της χρονιάς ως μια ανασφαλής, κυκλοθυμική βασίλισσα και δικαίως θεωρείται ως φαβορί από πολλούς! Δεν έχω δει ακόμα την Γκλεν Κλόουζ στο ”The Wife”, αλλά να είναι ανώτερη ή ερμηνεία της από τις Επικίνδυνες Σχέσεις, το Μοιραίο Πάθος ή ακόμη και το Albert Nobbs, σχεδόν το αποκλείω. Αχνοφαίνεται φέτος πως η Ακαδημία θα αποφασίσει να επανορθώσει, (σκατά τα έχετε κάνει τόσα χρόνια) δίνοντας το βραβείο που αρνείται να δώσει στην Κλόουζ εδώ και τρείς δεκαετίες (ναι ξέρω… οι συγκυρίες) αλλά αν δεν το κάνει ειλικρινά δεν μπορώ να δω με ποιον τρόπο η Κόλμαν θα χάσει το Α’ Γυναικείου, δίνοντας ακόμη μια οσκαρική πίκρα στην κατά τ’ άλλα λατρεμένη Κλόουζ! Ίδωμεν!  Εν κατακλείδι, τρεις σχεδόν τέλειες γυναικείες ερμηνείες που είναι και οι τρεις υποψήφιες για τρία βραβεία Όσκαρ (έχει ξαναγίνει;;) ενώ αν υπήρχε και βραβείο συνολικού καστ – όπως τα παλιά χρόνια – η ταινία θα το είχε σίγουρο καθώς όλοι ήταν απλά υπέροχοι. Να πω και κάτι που ίσως δεν γνωρίζετε! Ο ρόλος της Κόλμαν είχε αρχικά προταθεί στην Κέιτ Γουίνσλετ, που όμως τελικά δεν μπήκε στο project. Sorry Κέιτ… αλλά μάλλον ήταν λάθος η επιλογή σου. Τέλος αξίζει να αναφέρουμε ότι η ταινία ήδη έχει βγάλει τα λεφτά της (15 εκ. δολλάρια) μόνο από τα ταμεία της Μεγάλης Βρετανίας, κατατροπώνοντας τη έταιρη και σίγουρα αξιόλογη ιστορική παραγωγή ”Μαίρη η βασίλισσα της Σκωτίας”, με την οποία βγήκαν στις αίθουσες την ίδια χρονική περίοδο, ενώ με το βλέμμα στραμμένο στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (Όσκαρ), ο βρετανικός τύπος (Guardian, Independent) υποδέχεται τις «ως εκ θαύματος» υποψηφιότητες του ”The Favourite” του Γιώργου Λάνθιμου, υποστηρίζοντας ότι ανοίγει το δρόμο στις ιστορικές ταινίες που ανακαλύπτουν εκ νέου το είδος!Πιο συγκεκριμένα, άρθρο του BBC διαπιστώνει ότι η ταινία θριάμβευσε μεταξύ ενός μεγάλου αριθμού ιστορικών φιλμ που έχουν κυκλοφορήσει τους τελευταίους μήνες, και παραδέχεται ότι ενώ συνήθως το επίκεντρο τέτοιων ταινιών βρίσκεται μέσα από την οπτική ματιά ενός λευκού άνδρα με μορφή σωτήρα, ο Λάνθιμος προχώρησε στην παραγωγή της ταινίας του με πρωταγωνίστριες γυναικείους χαρακτήρες! Πάρτε και #ΜeToo να έχετε δηλαδή… και βγάζω το καπέλο μου στον Γιώργαρο επειδή στροφάρει παραπάνω απ’ τον μέσο όρο. Σου λέει άλλοι με σημαία τους τα LGBT και White Oscars έκλεψαν το Καλύτερης ταινίας απ’ το La La Land εμείς στο πηγάδι κατουρήσαμε; Δεν αποκλείω μάλιστα αν τσιμπήσει και 2-3 χρυσά αγαλματάκια και έτσι όπως πάνε τα πράγματα στο Χόλιγουντ, η επόμενη του υπερπαραγωγή να είναι… η” Λυσσιστράτη” ώστε να σπάσουμε κάθε  ρεκόρ των βραβείων! Ως επίλογο θα γράψω κάτι που είχα γράψει προ ημερών και την σελίδα μου στο Φείσμπουκ για όσους δεν ασχολούνται και πολύ με βραβεία και δεν γνωρίζουν τις βασικές ιδιαιτερότητες τους. Το ότι ο Λάνθιμος και η ταινία του είναι υποψήφιοι για 10 Όσκαρ δεν σημαίνει ότι θα κερδίσει όλα τα βραβεία ή έστω τα περισσότερα. Στην προκειμένη περίπτωση και σε μια χρονιά όπου προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι τα Όσκαρ θα μοιραστούν, θα είναι τρομαχτική επιτυχία αν καταφέρει να κερδίσει 2 ή 3 βραβεία τα οποία βέβαια θα την κατατάξουν με χρυσά γράμματα, ως την πιο πετυχημένη ταινία από Έλληνα σκηνοθέτη… όλων των εποχών!

Απολαύστε το τρέιλερ αλλά ένα ακόμη βίντεο για τον Λάνθιμο και τις δημιουργίες του… και καλές προβολές!

           

  • 46
    Shares

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.